hardlopen tegen stress

De mentale voordelen van hardlopen

Dat hardlopen goed is voor je fysieke gezondheid, dat weet je waarschijnlijk wel. Ook heb je vast wel eens gehoord dat hardlopen goed is voor je mentale gesteldheid: je wordt er blij van en het werkt tegen stress. Maar hoe zit dit nu precies?

Fysieke voordelen

Allereerst: Fysieke voordelen van hardlopen zijn ook mentale voordelen! Soms indirect en soms direct. Let maar op: als jij je heel ziek voelt, dan voel je je mentaal waarschijnlijk ook niet echt top. Grote kans dat je je dan humeuriger, maar ook energielozer zal voelen. En er is meer:

Hormonen en neurotransmitters

Regelmatig (rustig) hardlopen heeft invloed op je hormonen en neurotransmitters: door rustig hard te lopen maak je endorfine aan en daardoor breek je het stress hormoon cortisol af. Dus: je reduceert stress door te bewegen! Vandaar dat je hoofd na een rondje hollen in het park zoveel rustiger en leger is.

Doordat je beweegt maak je dopamine aan, dit zorgt ervoor dat je je lekkerder voelt, je voelt je bevredigd als je iets hebt gepresteerd (motivatie!!) en je vergroot je concentratievermogen.

Serotonine zorgt ervoor dat je humeur verbetert en geeft een boost aan je zelfvertrouwen. Dit hormoon is tevens belangrijk bij leerprocessen, handig in tijden van tentamens, presentaties en trainingen.

In de ochtend is er meer blauw licht in de lucht, dit kun je niet zien, maar helpt wel om je fris en wakker te voelen. Het remt namelijk je slaaphormoon: melatonine, waardoor je slaap/waakritme in orde blijft of weer in balans komt. Voel je je vaak suffig? Ga dan eens lekker in de ochtend hardlopen.

Hardlopen werkt dus ook super goed tegen de welbekende herfst of winterdip! Ga dus juist met het grijze weer naar buiten, je wordt er warm, blij en rustig van.

Werken aan je fysieke gezondheid = werken aan je mentale gezondheid

Voel je je sterker, energieker en fitter, dan geeft dit een boost aan je zelfvertrouwen. Je hebt het gevoel dat je de wereld beter aankunt.

Doordat je hersenen beter werken en doordat je minder stress hebt, ben je creatiever en flexibeler. En dit vermindert dan weer stress.

Het gevoel van iets leren (hardlopen), met een proces bezig zijn (hardlooptraining) en iets presteren (elke keer als je thuis komt!) helpt je ook enorm met je zelfvertrouwen.

Hardlopen dus: maar hoe vaak en hoe lang?

20 minuten (rustig) hardlopen zet dit hele proces al in gang, je hoeft dus geen halve marathon te lopen om effect te voelen en dat is best goed nieuws toch? Naast de training is rust ook erg belangrijk, dus ga niet direct 7 dagen per week aan de slag, maar zo’n drie keer per week een stuk hardlopen is echt heel goed voor je. Wissel je af tussen tempo loopjes, intervallen en rustig hardlopen.

 

Connect & Run 

Geen idee waar je moet beginnen of hoe je het moet volhouden? Speciaal voor jou ontwikkelden we Connect & Run. Goudje, je online coach, begeleidt je tijdens het hardlopen. Jij loopt, zij coacht je op een fijne manier. Je krijgt je eigen account waarin je de beschikking hebt over 10 sessies en je krijgt een handig en realistisch trainingsschema. Lees er hier alles over!

Meer lezen?

Je hebt zojuist een stukje uit het e-boek ‘Run Free! Ontspannen (door) hardlopen’ gelezen. Een e-boek vol informatie, inspiratie en motivatie rondom hardlopen. Het boek gaat niet alleen over beweging, maar onder andere ook over prestatiedrang, zelfliefde en perfectionisme. Het is een soort hardloop-zelf-hulp-e-boek 😉. Je vindt het hier.

hardlopen tegen stress
hardlopen tegen stress