hardlopen tegen stress

Hardlopen als medicijn bij burn-out

Als je thuis zit met een burn-out, dan heb je vast al het advies gekregen om te gaan wandelen of hardlopen. Een advies waarvan je misschien denkt: ‘Hallo, ik kom amper van de bank af, hoe dan?’

We snappen je volledig, maar het is wel even goed om te snappen waarom rustig hardlopen wel kan helpen bij burn-out. Lees hieronder tevens een paar tips hoe je dat kunt oppakken.

Hardlopen om te herstellen van je burn-out

Bij een burn-out zul je je naast uitgeput, waarschijnlijk ook heel onrustig voelen. De stress of onrust kan letterlijk door je lichaam gieren. De één voelt dat in haar buik, de ander in haar benen, weer een ander ervaart voornamelijk veel gepieker. Door je hartslag iets te verhogen, wat je doet met rustig hardlopen, ga je allerlei stofjes aanmaken. Één stofje daarvan is endorfine, dit zorgt ervoor dat je stresshormoon cortisol afneemt en verdwijnt. Cortisol zorgt voor dat onrustige gevoel. Ga je te hard en wil je te snel of ga je te lang door? Dan is de kans juist aanwezig dat je je lichaam weer in  een staat van stress brengt. Het is dus echt heel belangrijk om naar je lichaam te leren luisteren.

Uit je hoofd, in je lijf

Doordat je die stofjes aanmaakt, maar ook omdat je lichaam in beweging zet, je frisse lucht om je heen hebt en buiten bent, ga je uit je hoofd. Je gaat je lichaam letterlijk beter voelen. De kans is groot dat je door je burn-out en door alle stress enorm in je hoofd blijft zitten. Rustig hardlopen helpt en dat al na zo’n 20 minuten. Behalve endorfine maak je bovendien ook serotonine aan, dit stofje maakt je blij!

Je bouwt weer conditie op

Doordat je je lichaam lange tijd hebt verwaarloosd en roofbouw hebt gepleegd, zul je weinig tot geen conditie meer hebben. Die conditie weer langzaam opbouwen is essentieel voor je herstel, want alleen uitrusten op de bank is niet voldoende bij burn-out.

Rustig aan!

Het is belangrijk om rustig op te bouwen en dus echt naar je lichaam te leren luisteren. Je hebt nogal de neiging om over je grenzen heen te gaan (anders had je nu geen burn-out) en het is belangrijk om dat nu niet weer te doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit trainingsschema, geef jezelf ruimte om te ‘falen’, neem voldoende rust na het lopen, luister naar je lichaam en wees lief! Connect & Run biedt online begeleiding waarbij je echt leert om naar je lichaam te luisteren. 

Lees ook

Lees hier meer over hoe je in beweging komt bij een burn-out.

Lees hier meer over dit onderwerp