hardlopen tegen stress

Hardlopen tegen stress

Je hebt vast wel eens gehoord dat hardlopen goed is tegen stress. Omdat hardlopen misschien wel het laatste is waar je aan moet denken als je moe en getsrest bent, is het handig om te weten hoe dit precies werkt. Kennis = motivatie!

Endorfine en het stresshormoon cortisol

Als je veel en langdurige stress ervaart, dan maakt je lichaam cortisol aan, dit is het stresshormoon. Je voelt je dan gejaagd, alert of onrustig, je herkent het vast wel. Tijdens matig intensieve inspanning, zoals hardlopen, maak je het hormoon endorfine aan. Endorfine reduceert cortisol, daarom voel je je dus meer ontspannen na het hardlopen. Nog meer goed nieuws: je hoeft geen uren hard te lopen tegen stress, je bereikt dit effect al in zo’n twintig minuten!

Er is meer…

Buitenlucht, daglicht, vitamine D en connectie met je lichaam werken allemaal goed tegen stress. Je zult merken dat je na een rondje hardlopen minder piekert en letterlijk uit je hoofd in je lijft bent.

Prestatiedrang

Als je alleen maar bezig bent met prestatie, niet falen en heel hard sprinten, kan dat juist zorgen voor stress (doordat je lichaam dan weer cortisol en adrenaline aanmaakt), vermijd dat dus.

Zelf hardlopen tegen stress?

Vind je het moeilijk om te beginnen of om het vol te houden? Of vind je het juist lastig om je prestatiedrang thuis te laten? Dan kan het hardloopprogramma Connect & Run enorm helpen. In 10 weken leer je beter te luisteren naar je lichaam, je leert hoe je ontspannen kunt hardlopen en je komt elke keer ontspannen, maar voldaan thuis.

Luister nu!

Hieronder vind je alvast een stukje uit de eerste sessie van Connect & Run

hardlopen tegen stress