+31 6 15966585
Selecteer een pagina
hardlopen tegen stress

Hoe blijf je gemotiveerd om te sporten?

Je begon zo lekker, maar na een paar weken raakt de wel bekende klad erin: je hebt geen zin in je training, andere dingen lijken even belangrijker en voor je het weet liggen je hardloopschoenen ergens achter in de kast. Herkenbaar? Hoe blijf je gemotiveerd om te sporten en te hardlopen?

10 motivatietips:

1. Maak een plan

En hou je er aan! Het is heel logisch dat je even geen zin meer hebt, maar zorg voor routine. Op een gegeven moment is het zo ‘gewoon’ dat je gewoon gaat, zonder te veel mokken. Zet je trainingen per week in je agenda, zo blijf je gemotiveerd om te sporten. Bekijk ook eens deze techniek tips om ontspannen hard te lopen.

2. Track je trainingen

Hoewel we bij Run Free Online het niet zo hebben op ‘presteren-presteren-presteren’ en hardlopen niet alleen maar hoeft te gaan over ‘zo hard en snel mogelijk’, is het niet verkeerd om een logboekje bij te houden over je trainingen. Tip: doe dit lekker offline en schrijf elke keer na het lopen op hoe je je van te voren voelde en hoe je je erna voelde. In het E-book (binnenkort beschikbaar) vind je zo’n handig logboekje. Je kunt het natuurlijk ook met een hardloopapp zoals Connect & Run of horloge doen. Zo kun je de volgende keer terugbladeren en zien dat je je echt beter voelt na het lopen.

3. Een nieuwe outfit

Misschien niet de meest duurzame tip, maar het helpt natuurlijk wel: een nieuw leuk shirt of nieuwe schoenen motiveren!

Lees hier wat en wanneer je het beste kunt dragen.

4. Stop met alleen maar presteren!

Het is prima dat je beter en sneller wil worden, maar er is meer dan dat. Soms lukt dat gewoon even niet of soms heb je meer behoefte aan een rustig loopje. Geniet daarvan, er is niks mis met ‘gewoon voor je plezier’ lopen.

5. Meerdere redenen

Schrijf meerdere redenen op om hart te lopen. Als je jezelf daaraan herinnert dan is er altijd wel een goede reden om te gaan. Goudjes redenen om hard te lopen zijn nogal uiteenlopend en sommige redenen gelden soms wel en een andere keer niet, maar omdat ze er meerdere heeft, kan ze altijd kiezen: warm worden (lekker in de winter), conditie verbeteren, trainen voor een loop evenement, blij worden, stress reduceren, stoppen met piekeren, buitenlucht opsnuiven, je gezondheid, ontspanning, inspanning, etc.

6. Leg je kleding alvast klaar

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk: leg je kleding alvast klaar zodat je in de ochtend of na je werk niet na hoeft te denken.

7. Wees flexibel

Soms kan een training gewoon echt niet door gaan, probeer je training dan te verplaatsen. Wees ook flexibel in je trainingen: wissel trainingen en je routes af, anders wordt het maar saai.

8. Stop met zwart/wit denken

Staat er een langere duurloop of heftige training op het programma, maar voel je je niet zo goed? Ga dan gewoon korter, of rustiger. Je kunt altijd omdraaien en naar huis gaan! Ook is er geen man over boord als je een weekje (of twee) niet loopt, pak de draad gewoon weer op.

 9. Gun het jezelf!

Uit ervaring weten we dat de belangrijkste reden om niet te gaan hardlopen = het jezelf niet gunnen! Vaak zeggen mensen hun hardloopafspraak met zichzelf af, omdat iets of iemand anders belangrijker lijkt. Op de lange en korte termijn is hardlopen gewoon gezond voor je, gun je zelf dat!

10. Neem ook tijd voor rust en herstel

Rust en herstel zijn minimaal zo belangrijk als het trainen zelf. Zonder voldoende herstel word je nooit beter en pleeg je alleen maar roofbouw.

Connect & Run

Alles al geprobeerd en nog steeds niet overtuigd of het je zelf gaat lukken? Probeer dan Connect & Run. Goudje begeleid je tijdens het hardlopen,  je leert weer naar je lichaam te luisteren en op een ontspannen manier hard te lopen. Kijk hier voor de details.