+31 6 15966585
Selecteer een pagina
hardlopen tegen stress

4 tips tegen stress

Ervaar je veel stress en lukt het niet of nauwelijks om te ontspannen? Juist als je veel stress ervaart zou je ‘moeten’ ontspannen, maar dat lukt vaak niet: je voelt je te onrustig om een boek te lezen of te slapen. Dat terwijl je die rust juist nodig hebt, om nog meer stress te voorkomen. Met deze tips kun je actief en direct iets doen tegen stress!

1. Hardlopen tegen stress

Wellicht heb je het vaker gehoord: hardlopen werkt super goed tegen stress. Je maakt tijdens het hardlopen hormonen en neurotransmitters aan die stress direct reduceren. Let wel: als je te snel en te intensief gaat hardlopen, dan werkt het juist averechts. Rustig hardlopen, zonder muziek of horloge is daarom het beste tegen stress. Probeer het presteren los te laten en gewoon lekker te gaan. Het goede nieuws: je hoeft maar 20 minuten hard te lopen om stress direct te verminderen. Luister tijdens het hardlopen goed naar je lichaam, zie ook punt 4.

2. Haal adem

Ademhalen doen we allemaal, maar je hebt vast wel eens gemerkt dat als je gespannen of gestrest bent, je ademhaling oppervlakkiger is. Let er maar eens op. Met deze simpele ademhalingsoefening beïnvloed je direct je stresssysteem:

Adem in door je neus
Adem uit door je neus
Pauze
Herhaal

Het is aan te raden om dit elke dag minimaal 10 minuten te doen, maar je kunt het ook inzetten op een stressvol moment: in de file, achter je pc, tijdens een vergadering, op de fiets! En ben je al begonnen met hardlopen? Combineer dit dan: doe voor en na het hardlopen (of elke andere sport) een ademhalingsoefening 2 tot 5 minuten en je zult zien dat je na het sporten een stukje rustiger bent. In het hardloopprogramma ‘Connect & Run’ schenken we hier veel aandacht aan, elke sessie begint en eindigt met een ademhalingsoefening.

3. Neem afstand van de situatie

Merk je dat je vaak gestrest bent op je werk? Neem pauzes en neem af en toe afstand van je werk. Ga wandelen, even kletsen met een collega, eet je lunch niet achter je bureau en leg ook je telefoon even weg. Merk je dat je juist na je werk veel stress ervaart? Plan dan na je werk je hardlooprondje, zo kom je echt los van je werk. Neem geregeld een vakantie op en zorg dat je niet altijd bereikbaar bent. Neem voldoende rust. Deze tips gelden natuurlijk ook voor andere stressbronnen: een stressvolle relatie, een druk gezinsleven of een hobby die stress veroorzaakt.

4. Luister naar je lichaam

Je lichaam weet het altijd: heb je vaak hoofdpijn, sta je vaak onder spanning, ben je onrustig, heb je andere vage klachten? Luister ernaar en kom in actie. Neem de bovenstaande tips serieus en trek aan de bel als je merkt dat je lichaam serieuze signalen geeft. Wacht niet totdat klachten vanzelf overgaan, want dan is er een kans dat het straks te laat is. Lukt het niet goed om te luisteren naar je lichaam? Leer je lichaam dan goed kennen, door bijvoorbeeld tijdens het hardlopen of ademhalen heel goed op te letten op wat er allemaal gebeurt in je lichaam.

Hardlopen, ademhalen en luisteren naar je lichaam werken enrom goed tegen stress. Het betekent wel dat je zelf in actie moet komen, dat is fijn, maar kan ook lastig zijn. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om de prestatiedrang thuis te laten bij een rondje hardlopen of vind je het lastig om in beweging te komen (én blijven)? Dan kan Connect & Run uitkomst bieden: dit is een hardloopprogramma waarbij je 10 weken lang wordt begeleid tijdens het hardlopen, zodat je beter leert luisteren naar je lichaam, meer plezier krijgt in het hardlopen en bovendien duurzaam stress reduceert!

Veel succes!

Lees ook

Hoe helpt hardlopen tegen stress?

Hardlopen bij burn-out

Run Free Online: