hardlopen tegen stress

Trainingsschema voor beginnende hardlopers

Ineens heb je het: je wordt hardloper! Daarom is een hardloop trainingsschema voor beginners super handig. Wat je reden ook is om te gaan hardlopen, je bent gemotiveerd om te gaan lopen, je hebt er zin in en je begint fanatiek. Let’s do this!

Reality check voordat je begint 😉

Ik wil je in alle eerlijkheid alvast waarschuwen: als je net begint of als je weer begint, ben je vaak erg enthousiast en dat is super. Toch is het vaak best moeilijk om dat enthousiasme vol te houden. Je begint dapper met drie keer per week, maar na een paar weken is het lastig om één keer per twee weken vol te houden. Daarom geef ik je hierbij een schema waarbij het makkelijker is om het vol te houden. Waarom? Dit schema zorgt voor routine en is realistisch! Als je namelijk tot vorige week voornamelijk op de bank zat, dan is drie keer per week sporten ineens super veel en dus lastig vol te houden.

Een paar belangrijke ingrediënten voor dit hardloop trainingsschema voor beginners: ruimte om te ‘falen’, routine, leren luisteren naar je lichaam en plezier! Geef jezelf die ruimte ook.

Download het trainingsschema voor beginnende hardlopers hieronder.

Dit trainingsschema is onderdeel van het Run Free! e-boek. In dit e-boek vind je alles over ontspannen (door) hardlopen. Omdat het boek niet alleen gaat over hardlopen, maar ook over onder andere mindset en perfectionisme, zou je het een ‘zelf-hulp hardloopboek’ kunnen noemen.