fbpx

Hoe kom ik af van die constante spanning in mijn lichaam?

online stress coach
Vastzittende schouders, hoofdpijn, moe, kaken op slot. Het zijn slechts enkele voorbeelden hoe spanning en stress zich in je lichaam kan vastzetten. En dat is heel vervelend. Gelukkig zijn er manieren om van die constante spanning in je lichaam af te komen en lekkerder in je vel te zitten. Probeer ze te integreren in het dagelijks leven voor plezier van lange duur.

Bewegen tegen stress

Met sporten verminder je het aantal stressmonsters -oftewel het stresshormoon cortisol- in je lichaam, resultaat: minder spanning in je lichaam! En voor het beste resultaat doe je dit lekker in de buitenlucht, waar de vogels fluiten en er voldoende zuurstof is. Vanaf 20 minuten heeft dit al een positief effect.
Verlies je de moed bij alleen al het lezen van het woord ‘sporten’? Niet nodig, ik moedig je vooral aan om iets te doen wat jij LEUK vindt. Hardlopen, wandelen, dansen, fietsen, skeeleren, steppen, de hond uitlaten, de keuken eens flink onder handen nemen, zolang jij er plezier uit haalt is het helemaal goed. En dat mag actief of een mildere vorm te zijn, sterker nog: jezelf volledig uitputten in de sportschool kan een averechts effect hebben en daarmee vererger je de spanning in je lichaam juist. Go easy!
Hardlopen tegen stress? We ontwikkelden een fijn online hardloop programma waar het helemaal draait ontspannen tijdens en na het hardlopen. Je wordt 10 weken lang begeleid tijdens het hardlopen en leert een fijne techniek en ademhaling waardoor je het nu eens echt volhoudt. Het belangrijkste: hardlopen is makkelijk, laagdrempelig en haalbaar voor iedereen! Lees hier meer over Connect & Run

Eet gezond en voldoende

Met een stressvol bestaan is het verleidelijk om te zwichten voor makkelijke, kant en klare en grijpbare snacks. En dat is eigenlijk nog te verklaren ook: cortisol spoort je aan om meer te eten, meer suiker en meer vetten. Het kan ook zo zijn dat de spanning in je lichaam er juist voor zorgt dat je geen trek meer hebt. Redelijk irritant dus, want dit alles lost de stress niet op en kan de spanning in je lichaam juist verergeren.
Dus als je gestrest bent, is eten zeker een goed idee! Let er hierbij op dat je je lichaam voedt met verse voedzame producten. Het liefst zijn dit voedingsmiddelen waarvan je bloedsuikerspiegel niet op hol slaat en die toch heerlijk smaken. Voeden vs. vullen.
Bijvoorbeeld: stukje pure chocolade, een handje ongebrande en ongezouten noten, lekkere smoothie met wat spinazie, stukje bananenbrood of trakteer jezelf op een havermoutpannenkoek. En de meest simpele en haalbare tip: drink iedere dag voldoende water.
Kleine disclaimer: voeding kan een gevoelig punt zijn voor je en een ware (ongezonde) obsessie worden, zoek hulp als je merkt dat dit de verkeerde kant op gaat. Luister ook ,mijn podcast eens over balans en dietculture.

Routine en rust

Wie is er niet mee groot gebracht: rust, regelmaat en reinheid. En als Corona ons iets heeft geleerd is het wel dat wij mensen gewoon lekker gaan op een ritme. We zijn gewoontedieren en ergens niet over na te hoeven denken vinden we dus heel fijn. Dus sta ‘s morgens op tijd op, spring onder de douche, kleed je aan en maak voor jezelf een voedzaam ontbijt. Vervolg zo de dag met vaste momenten en houd tussendoor voldoende rust. Even afdwalen, afstand nemen en een mini- break. Dat helpt je om je hoofd cool te houden en te blijven relativeren. Hoe saai het ook lijkt, dit werkt echt goed tegen de spanning in je lichaam.

Slaap

Voldoende slaap: een inkopper die niet overgeslagen mag worden in het rijtje. Maar wat zijn we er goed in geworden om met wat wilskracht over vermoeidheid en weerstand heen te zetten en dit veroorzaakt juist spanning in je lichaam. De brandstof is op en toch geef je je lichaam de opdracht om voor extra energie te zorgen want we ‘moeten’ door dus sla de noodaggregaat maar aan.
Het is een mooi mechanisme, maar duur. Die noodenergie lenen we van ons lichaam en die lening kan alleen afbetaald worden door extra te herstellen. Dat betekent dat je extra moet slapen. Doe je dat steeds niet, dan ontwikkel je een zogenaamde slaapschuld, of herstelschuld. 
Slapen dus: op tijd, voldoende en iedere dag weer.

Mindset

Hoe jij tegen stress aankijkt is ook een interessante om onder de loep te nemen. Jouw manier van denken heeft invloed op hoe je je voelt! Zie je snel beren op de weg en is het glas half leeg? Grote kans dat je dan sneller angst en stress ervaart en dus meer spanning in je lichaam ervaart. Met anders nadenken verander je jouw gedachten en daarmee ook je gevoel en gedrag. Een voorbeeld: stress op je werk? Neem even afstand en bedenk je waar je wel invloed op hebt en waar niet. Stop vervolgens met focussen op de dingen waar je toch niks aan kunt veranderen. Of bedenk je wat het allerergste is dat er kan gebeuren als je taak x en y niet op tijd af hebt.
In ons Break Free programma is mindset een thema waar we echt uitgebreid bij stil staan, je gedachten onderzoeken en je mindset veranderen kan zoveel invloed hebben op je stress, de spanning in je lichaam en dus op je leven! Break Free is een toegankelijk en geheel online 10 weeks coach programma, waarin je echt een deep dive gaat maken en aan de slag gaat met jouw stress.
Lees ook:

Meer informatie:

  • Artikel: Wanneer is stress (on)gezond?
  • Podcast: ‘Hoe streng ben jij voor jezelf?
  • Of download het gratis e-book ‘Alles over stress’ hieronder:

 

Gratis e-book ‘Alles over stress’

gratis e-book stress

Wil je echt alles weten over stress? Download dan dit e-book vol informatie over stress:

  • Wat is stress?
  • Is het (on)gezond?
  • Wat is burn-out?
  • Hoe ga je (beter) om met stress?
  • En meer!